تاریخچه ۱۲۲ ساله پلاک خودرو

نصب پلاک خودرو به منظور شناسایی خودرو و مالک آن، اولین بار در سال ۱۸۹۳ در کشور فرانسه به وجود آمده و تا سال ۲۰۱۵ عمر آن به ۱۲۲ سال می‏رسد. در این مدت پلاک‏های خودرو تکامل یافته که نتیجه آن طراحی اصولی و کاربردی‏تر شدن آنها بوده است. در ابتدا پلاک تنها برای خودروهای شخصی به کار می‏رفت ولی به تدریج کاربرد آن در موتورسیکلت، کامیون و حتی خودروهای دولتی نیز رواج پیدا کرد.

پلاک خودروها معمولاً یک تکه از آهن، آلومینیم یا پلاستیک بوده که روی وسایل نقلیه موتوری، کامیون‏ها و تریلرها جهت شناسایی آنها و مالکین مربوطه نصب می‏شود. این شماره معمولاً از اعداد یا حروف و یا ترکیبی از آنها تشکیل شده است. پلاک خودرو برای کلیه وسایل نقلیه، منحصربه‏فرد بوده و در برخی از مناطق این کد به صورت منطقه‏ای یا کشوری در نظر گرفته می‏شود. پلاک خودرو اولین بار در چه کشورهایی استفاده شد؟ پیش از به کارگیری پلاک خودرو در فرانسه، در ایالت ویکتوریا در کشور کانادا از سال ۱۸۸۴ پلاک‏هایی برای کالسکه‏ها استفاده می‏شد که البته توسط اسب کشیده می‏شدند اما برای اولین بار در سال ۱۸۹۳ دولت فرانسه برای خودروهای پلیس خود از پلاک استفاده کرد. پس از فرانسه، دولت آلمان در سال ۱۸۹۶ و هلند در سال ۱۸۹۸ نصب پلاک خودرو را اجباری کردند. در آمریکا، کاربرد پلاک خودرو از سال ۱۹۰۱ و در نیویورک آغاز شد. با وجود اینکه مالکان خودرو در نیویورک موظف به نصب پلاک روی خودرو بودند، ولی هیچ ارگان دولتی پلاک خودرو را به آن‏ها تحویل نمی‏داد و مالکان خودرو باید شخصاً پلاک خود را می‏ساختند. این روند تا سال ۱۹۰۳ ادامه یافت تا اینکه ایالت ماساچوست برای اولین بار پلاک‏های یکسانی از جنس آهن با روکش لعاب را به مالکان خودروها ارائه کرد که البته تولید آنها بر عهده دولت آمریکا بود. در دهه ۱۹۱۰ استفاده از فلز در پلاک خودرو به جای چرم، برزنت، سرامیک و چوب رواج یافت و در ۱۹۲۰ پلیس ماساچوست در زندان ایالتی چارلزتون پلاک خودروهای ویژه این ایالت را تولید کرد. در ۱۹۳۱ ایالت پنسیلوانیا برای خودروها پلاک شخصی ارائه کرد. در ۱۹۴۸ روی پلاک خودروهای آیداهو، عکس برگردان سیب زمینی توسط دست اعمال می‏شد و پس از آن روی پلاک لاک الکل زده می‏شد. در ۱۹۵۶ اندازه پلاک‏های خودرو در تمام ایالت‏های آمریکا از ۱۵ سانتیمتر به سایز استاندارد ۳۰ سانتی‏متر تغییر یافت. در سال ۱۹۵۷ در ماساچوست، اولین پلاک برای رانندگان معلول که عضوی از بدن خود را از دست داده بودند، تولید شد. ۶ سال بعد درکالیفرنیا برای آخرین بار پلاک‏های سالیانه خودرو را به تولید رساند، در صورتی که شماره‏های فعلی برای طول عمر خودرو توزیع می‏شوند. در سال ۱۹۸۷ فلوریدا برای بزرگداشت فاجعه انفجار شاتل فضایی Challenger پلاک‏های ویژه‏ای را ارائه کرد و در اواسط دهه ۱۹۹۰ پلاک‏های خودرو با نقش برجسته در نیویورک، کلرادو و آیووا تولید شد و پلاک‏های با شماره دیجیتال چاپی رواج یافتند. در حال حاضر در کشور آمریکا هر ایالت، پلاک خاص خود را با مدل و طرح خاص ویژه آن ایالت، برای شماره‏گذاری خودروها ارائه می‏کند. اندازه استاندارد پلاک خودروها برای کلیه ایالت‏های آمریکا، طول ۳۰ سانتی‏متر و عرض ۱۵ سانتی‏متر است، در حالی که پلاک‏های استاندارد اروپا دارای ۵۲ سانتی‏متر طول و ۵/۱۱ سانتی‏متر عرض هستند. پلاک‏های مدرن خودرو در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، در داخل پلاک خودروها Chip‏های شناسایی (RFID) تعبیه می‏شوند که شامل اطلاعات خودرو و مالک آن است. نصب این چیپ‏ها در پلاک خودروها به پلیس کمک می‏کند تا در زمان تعقیب یک خودرو بتواند با استفاده از اسکنرهای ویژه‏ای که در اختیار دارد، پلاک خودرو را در یک لحظه اسکن کرده و اطلاعات آن را به دست آورد. این سیستم شامل «تکنولوژی شناسایی پلاک خودرو» (LPRT) بوده که با گرفتن یک عکس از خودرو و خواندن اعداد روی آن، تشخیص می‏دهد که پلاک در کجا صادر شده و در کسری از ثانیه اطلاعات و سوابق مرتبط با خودرو و مالک آن را در اختیار پلیس قرار می‏دهد. همچنین دوربین‏ها، تجهیزات و سیستم‏های کنترل الکترونیکی کنار جاده‏ها، پلاک خودرو را اسکن کرده و اطلاعات Chip را به صورت مستمر کنترل می‏کند و اطلاعات آن را به مرکز پلیس ارسال می‏کند. اطلاعات موجود در Chip شامل نوع خودرو، مدل، سال ساخت، رنگ، مشخصات مالک خودرو، وضعیت فعلی خودرو و وضعیت بیمه آن هستند. پلاک‏های اختصاصی خودرو در برخی کشورها امکان انتخاب شماره موجود در پلاک توسط مالک خودرو وجود دارد تا شخصاً شماره‏ای که در پلاک خودروی او درج می‏شود را انتخاب کند. راننده می‏تواند شماره تلفن منزل، موبایل، پلاک خانه، سال تولد خود و یا هر شماره دلخواه دیگری را برای پلاک خودروی خود انتخاب کند. مثلاً در ایالت ویرجینیا حدود ۱۶% از شماره پلاک خودروها به این صورت صادر شده‏اند. بعضی از شماره پلاک‏های اختصاصی خودروها، دارای ارزش زیادی هستند و افراد ثروتمند مبالغ هنگفتی را برای خریدن آنها می‏پردازند. مثلاً در سال ۲۰۰۸ در انگلستان، شماره پلاک F1 به قیمت ۸۷۵ هزار دلار فروخته شد که معادل هزینه خرید ۲ دستگاه خودروی لوکس رولز رویس است. در همان سال نیز در کشور امارات متحده عربی، شماره پلاک ۱ در یک حراجی خیریه در شهر ابوظبی به قیمت باور نکردنی ۱۴ میلیون دلار فروخته شد که معادل هزینه خرید ۸ دستگاه بوگاتی ویرون سوپراسپرت است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.