داستر کوهنورد می‌آید

رنو داستر ۴WD با جعبه دنده اتوماتیک در راه ایران

عصر خودرو: رنو داستر یکی از موفق‌ترین محصولات رنو است و توانسته از زمان عرضه به بازار تا کنون، در کشورهای مختلف جهان در لیست پرفروش‌ترین خودروهای بازار جای بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودور»، این خودرو در ایران نیز حضور موفقی داشته و با توجه به پیشینه مثبت رنو در زمینه کیفیت و ایمنی خودروهای این برند، داستر به‌عنوان نماینده محصولات رنو در کلاس کراس اوور ها در ایران توانسته نظر خریداران خودرو در کشورمان را به‌سوی خود جلب کند و این مسأله از فروش بالای آن به‌ویژه در ماه‌های اخیر مشخص است. داستر تاکنون در نمونه‌های تک دیفرانسیل عرضه می‌شد که البته کاملا جوابگوی نیازهای شهری و مسافرت‌های خانوادگی بود و به دلیل ارتفاع بلندتر آن از سطح زمین نسبت به سدآن‌ها، می‌شد روی توانایی‌های آن در مسیرهای خارج از جاده نیز تا حدودی حساب کرد، اما هنوز خریدارانی بودند که یک خودروی آفرود چهار چرخ متحرک واقعی می‌خواستند و این جا است که برادر توانمندتر و البته مجهزتر وارد میدان می‌شود؛ داستر ۴WD اتوماتیک. این خودرو که عرضه آن به‌زودی در ایران نیز آغاز می‌شود، دقیقا بر اساس نیازهای موجود در بازارهای جهانی ساخته شده است و می‌تواند توانایی‌های یک خودروی چهارچرخ متحرک را با راحتی استفاده از خودروهای با جعبه دنده اتوماتیک ترکیب کند ضمن آنکه همچنان راحتی استفاده در جاده‌های شهری و مسافرت‌های خانوادگی نیز در آن وجود دارد و مهم‌تر از همه این‌ها آنکه کل این مجموعه باقیمتی مناسب در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. خودروهایی در این کلاس هر چند ظاهری شبیه به خودروهای ۴WD دارند اما معمولا به‌صورت دیفرانسیل جلو تولید می‌شوند که بیشتر مناسب تردد در جاده‌ها است و نمی‌توان برای یک سفر آفرود واقعی بر روی توانایی‌های آن‌ها حساب کرد. در مقابل خودروهای ۴WD هم معمولا نمونه‌هایی نامناسب برای تردد در شهرها هستند و نمی‌توانند راحتی یک خودروی شهری را عرضه کنند و همین موضوع باعث می‌شود خریداران بر سر دو راهی انتخاب این خودروها قرار بگیرند اما داستر ۴WD برای رفع این مشکلات راه حل ایده آلی است چرا که از یک سو با داشتن سیستم تعلیق نرم و فضای داخلی بزرگ، خودرویی مناسب برای خانواده‌ها است و از سوی دیگر با بهره گیری از سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند، توانایی آفرود بیشتری نسبت به مدل‌های تک دیفرانسیل دارد و همه این‌ها وقتی با جعبه دنده اتوماتیک ترکیب می‌شود راحتی سواری آن را بیشتر نیز می‌کند. این خودرو از موتور دو لیتری ۱۳۵  اسب بخاری بهره می‌گیرد که پیش از این در نمونه‌های تک دیفرانسیل داستر نیز دیده‌ایم. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۴ سرعته اتوماتیک باقابلیت تعویض دستی دنده‌ها (تیپ ترونیک) است که می‌تواند ترکیب مصرف سوخت مناسب، آسایش جعبه دنده‌های اتوماتیک و لذت جعبه دنده‌های دستی را به‌صورت همزمان در اختیار راننده قرار دهد. از این جا به بعد تفاوت‌های میان داستر های تک دیفرانسیل و انواع ۴WD بیشتر می‌شود، جایی که داستر جدید از سیستم چهار چرخ متحرک هوشمند باقابلیت تنظیم انتقال نیرو میان دو محور از طریق یک کنترل مرکزی در کابین بهره می‌گیرد و به این ترتیب راننده می‌توان میان وضعیت‌های تک دیفرانسیل (۲WD)، چهار چرخ متحرک (۴WD) و اتوماتیک یکی را انتخاب کند. در وضعیت اتوماتیک، خودرو متناسب با کشش هر محور، گشتاور لازم را در اختیار آن قرار می‌دهد و به این ترتیب در زمان رانندگی در شهرها مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند و در مقابل، زمانی که به دلیل لغزنده بودن مسیر نیاز به وضعیت چهارچرخ متحرک دارید، سیستم به‌طور خودکار می‌تواند گشتاور بیشتری را به محوری با چسبندگی بالاتر برساند تا به این ترتیب ترکیبی ایده آل از یک خودروی شهری و یک خودروی آفرود ایجاد شود. داستر ۴WD جدید در زمینه امکانات هم گام بزرگی برداشته است چرا که اکنون به‌صورت استاندارد بر روی آن سیستم کنترل پایداری (ESP) نصب می‌شود که در این کلاس قیمتی، آپشن نادری در میان رقبا است. علاوه بر این‌ها، این خودرو از سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD بهره می‌برد. رنو داستر ۴WD همچنین به کروز کنترل و سیستم محدود کننده سرعت نیز مجهز است که آسایش زیادی را در زمان سفرهای طولانی فراهم می‌کند. در داخل اتاق نیز تغییراتی نسبت به نمونه‌های تک دیفرانسیل دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به بهره گیری از سیستم صوتی مجهز به بلوتوث برای تماس‌های صوتی و نصب کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد ضمن آنکه همچون داستر تک دیفرانسیل، روکش چرم بر روی فرمان آن وجود دارد. در کنار همه این‌ها، بدون شک مشهودترین تغییر داستر ۴WD نسبت به نمونه‌های تک دیفرانسیل در نمای ظاهری آن است، جایی که گرافیک چراغ‌ها و سپر خودرو تغییر کرده ضمن آنکه Day Light نیز بر روی آن نصب شده است. رنو برای افزایش جذابیت این خودرو، سر اگزوز و باربند آن را به‌صورت کروم کاری شده عرضه کرده و رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی موسوم به Black Diamond بر روی آن نصب شده است و مجموع این عوامل باعث شده در نگاه اول بتوان تفاوت این مدل را با نمونه‌های تک دیفرانسیل دید. رنو داستر ۴WD قرار است به‌زودی با مدل ۲۰۱۶ روانه بازار خودروی ایران شود و با توجه به امکانات نصب شده بر روی آن و به‌طور مشخص چهارچرخ متحرک بودن این خودرو می‌توان با اطمینان گفت در کلاس خود بی‌رقیب است. با توجه به قیمت این خودرو در بازارهای جهانی پیش بینی می‌شود این داستر آفرود، با قیمتی در حدود ۱۱۵ میلیون تومان در بازار کشور عرضه شود که قیمت مناسبی برای خودرویی در این کلاس است ضمن آنکه تفاوت‌های آن با نمونه‌های تک دیفرانسیل داستر باعث می‌شود پرداخت چنین رقمی کاملا توجیه پذیر باشد و البته نباید فراموش کنیم این خودرو رقیب مستقیمی در این کلاس ندارد و با توجه به اعتبار برند رنو به‌عنوان یک خودروساز اروپایی، خرید آن می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی خریداران خودروهای شاسی بلند باشد. برای کب اطلاعات بیشتر در خصوص این محصول به وب سایت نگین خودرو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.